Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Mobbing (9)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Skolevegring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Paideia (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Helgeland (1)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Audun Fladmoe (1)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Børge Skåland (1)
  • Geir Møller (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Iselin Vatnehol Waage (1)
  • Janne Støen (1)
  • Jenny Steinnes (1)
  • Kari Leikanger Buset (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sigrid Ramdal (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

«Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet

Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse?

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Fagfellevurdert

«Det er ikkje noko SIM sala bim» – om implementering av skulens innsatsteam mot mobbing i tre vidaregåande skular

Skulens innsatsteam mot mobbing (SIM) skal ha eit overordna ansvar og høg kompetanse i arbeidet med læringsmiljø og mobbesaker. Samstundes er SIM ein strategi for korleis utføre dette arbeidet, og kva grunnlag det byggjer på.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8/2022
Fagfellevurdert

Fortellinger om utestenging og klassemiljø

Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet.

Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring

Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagfellevurdert

«DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing?

Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Fagfellevurdert

Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold

Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

Publisert: 09.10.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo