Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Morsmålsundervisning (11)
  • Norsk som andrespråk (11)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Digitalisering (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Norsk (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

– Integrering er en sosial prosess som trenger sivilsamfunnet

Flyktninger i norske småkommuner synes det kan være vanskelig å bli integrert i samfunnet. Forsker mener å intensivere de offentlige tjenestene vi har i dag ikke vil gjøre at vi lykkes.

Publisert: 04.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagartikkel

Morsmålsaktiviserende læring

Ved hjelp av en teori om morsmålsaktiviserende læring vil artikkelforfatteren her vise hvordan ulike språk man har erfaring med, kan fungere som redskap for refleksjon, meningsskaping og læring.

Publisert: 12.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet

En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Minoritetsspråklige barn vil bli gode i norsk

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen.

Publisert: 25.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Artikkel

Flerspråklige ungdommer bearbeider erfaringer gjennom skriving

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Ambulerende tospråklige lærere - Muligheter og utfordringer for lærersamarbeid

Tospråklige morsmålslærere og faglærere må ofte arbeide ved flere skoler på en gang. Det gir mangel på kontinuitet og gjør det vanskeligere å samarbeide med de andre lærerne. Et eksempel viser hvordan det blir ekstra vanskelig å gi et forsvarlig undervisningstilbud når den tospråklige læreren dertil ikke har relevant faglig bakgrunn og faglæreren ikke har kunnskaper om tospråklighet.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2013
Fagartikkel

Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet

Elevgrunnlaget i dagens skole er mer språklig og kulturelt sammensatt enn tidligere. Uten en undervisning som tar hensyn til elevenes språklige og kulturelle forutsetninger, vil retten til tilpasset opplæring bli et krav om tilpasning til opplæringen, ikke en tilpasning av opplæringen.

Publisert: 30.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo