Fagfellevurdert Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen? Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget. Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Podcast PODKAST: Vil redde sivilisasjonen med leseskam, lesetvang – og leselyst – Det går ikkje an å overdrive faren ved at litteraturen og lesinga blir dytta ut på sidelinja, seier Bjørn Vatne, leiar i Den norske Forfatterforeningen. Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Vil bygge sterkere undervisningskultur Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi. Publisert: 28.11.2024 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Nå skal lesegleden opp i SFO! Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket. Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan kan skolen hjelpe elever som har lite av både leseferdigheter og leselyst? Ifølge ny forskning har tiltak som skal motivere til lesing og styrke leseferdighetene positiv effekt på elevers leseutvikling. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning