Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Psykisk helse (7)
  • Samspill og relasjoner (7)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (2)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Katja Evjen (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Terje Manger (1)
  • Trude Havik (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Artikkel

Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor

En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel

Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna

Lærere skal ikke stå alene. De innadvendte elevene som står i fare for å utvikle vansker senere, trenger hjelp tidlig og fra flere hold, mener forsker.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Forskningsnotat

Psykososialt læringsmiljø

Det psykososiale læringsmiljøet består av en rekke faktorer knyttet til skolearbeidet, skoleklassen og skolen. Det innbefatter samspill mellom lærere og elever og samspill mellom elever. I denne kunnskapsstatusen som bygger på gjennomlesning av flere systematiske kunnskapsoversikter, kommer vi også inn på forskningsstatus på tema som motivasjon, tiltak mot mobbing, realfag og kultur.

Publisert: 21.03.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo