Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Motivasjon (6)
  • Psykisk helse (6)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skolevegring (2)
  • Stress (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Spesialpedagogikk (3)

Artikkelforfatter

  • Anne Torhild Klomsten (1)
  • Børge Holden (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Einar M. Skaalvik (1)
  • Frode Stenseng (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Nani Teig (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Stine Løvereide (1)
  • Trude Havik (1)
  • Ulf Larsen (1)
Fagartikkel

Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende

Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens.

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Behovet for å lære om egne følelser

Denne studien viser at elever i videregående skole er positive til å lære om følelser i skolen, og at de etterspør konkrete strategier og «verktøy» som kan hjelpe dem å håndtere stress og vanskelige følelser.

Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Prestasjonspresset i skolen

Mange elever opplever et betydelig prestasjonspress i skolen. Uavhengig av om elevene gjør det bra eller ikke, viser en ny undersøkelse at prestasjonspresset kan resultere i nedstemthet, utmattelse og lavere selvverd. Det er derfor grunn til å rette søkelyset mot årsakene til prestasjonspresset i skolen og sammenhengen mellom prestasjonspresset i skolen og elevenes mentale helse.

Publisert: 15.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo