Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Stine Løvereide (1)
  • Terje Manger (1)
  • Trude Havik (1)
Fagfellevurdert

Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen

Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg.

Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Fagartikkel

Betydningen av pedagogisk tilrettelegging for elever med spiseforstyrrelser

Artikkelforfatteren deler her kunnskaper og erfaringer knyttet til elever med spiseforstyrrelser og viser hvordan skolen kan være en viktig del av løsningen på veien mot å bli frisk.

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel

Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen

Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?

Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningsnotat

Psykososialt læringsmiljø

Det psykososiale læringsmiljøet består av en rekke faktorer knyttet til skolearbeidet, skoleklassen og skolen. Det innbefatter samspill mellom lærere og elever og samspill mellom elever. I denne kunnskapsstatusen som bygger på gjennomlesning av flere systematiske kunnskapsoversikter, kommer vi også inn på forskningsstatus på tema som motivasjon, tiltak mot mobbing, realfag og kultur.

Publisert: 21.03.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo