Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Motivasjon (4)
  • Klasseledelse (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (4)

Artikkelforfatter

  • Anne Kostøl (1)
  • Dorte Ågård (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

Kva spesialundervisning handlar om

Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? Artikkelen peikar på tre ulike moment som forklarar kvifor kvaliteten på opplæringa av elevar som får spesialundervisning varierer mykje.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 14. 2/2017
Dansk — Fagfellevurdert

Motivation – læreransvar eller elevansvar?

Hvordan blir motivasjonen hos elever i videregående skole påvirket av det som skjer i undervisningen?

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Paideia Vol 11. 1/2016
Fagfellevurdert

Relasjonsorientert praksis og stabile læringsfellesskap - kontekstuelle og relasjonelle forhold i klasserom på skoler med lite atferdsproblemer

Klasseledelse og gode relasjoner til elevene er viktig for å begrense omfanget av atferdsproblemer. Denne studien viser imidlertid at også måten undervisningen blir organisert på, og hvilke arbeidsmåter som blir valgt, påvirker både elevens atferd og arbeidsinnsats.

Publisert: 12.05.2011 Hentet fra Paideia Vol 2. 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo