Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Motivasjon (8)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Organisering (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (8)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (2)
  • Mirjam Harkestad Olsen (2)
  • Anne Lindblom (1)
  • Camilla Porsanger (1)
  • Ellen Kathrine Munkhaugen (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Kenneth Larsen (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Odd Ståle Eide (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Ulla Irene Hansen (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam

Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev.

Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagfellevurdert

Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn

Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen?

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Elevaktiv flerarenalæring gjennom pedagogisk entreprenørskap

Artikkelen omhandler hvordan forutsetninger for elevaktiv læring kan utvikles og utvides ved å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen. Aktiv bruk av læringsarenaer utenfor skolen kan også virke fremmende på elevenes evne til koblinger og kombinasjoner av kunnskapselementer, dvs. fremgangsmåter som skaper synergier og komplementaritet.

Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo