Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Muntlig språk (6)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Børresen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Maria Jordet (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Peter N. Aashamar (1)
  • Silje Pileberg (1)
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand

Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel

Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis

For å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet må elevene arbeide mer og bedre med muntlige aktiviteter. Noen enkle grep kan få flere elever til å delta i samtaler preget av mangfold i synspunkter.

Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen

Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner.

Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet

Demokratiet er avhengig av diskusjon og meningsbrytning. Derfor bør diskusjoner med gode ytringsmuligheter være en naturlig del av skolens demokratiopplæring. En videostudie har undersøkt hvordan diskusjoner utspiller seg i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo