Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Engelsk (8)
  • Muntlig språk (8)
  • Barnetrinn (2)
  • Fremmedspråk (2)
  • Norsk (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Ulrikke Rindal (3)
  • Christian Carlsen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Manuela Iannuzzi (1)
  • Ola Haukland (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Fagartikkel

Engelskundervisning med hånddukken Lucy

Engelskspråklige medier bidrar til at førsteklassinger kommer til skolen med ulike forkunnskaper i engelsk, og for læreren kan det være utfordrende å få tak på hva førsteklassingene kan. Med en hånddukke skapes det en autentisk kommunikasjonssituasjon der barna får utfolde seg og samhandle på engelsk.

Publisert: 20.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Engelskundervisning i flerspråklige klasserom. 10 praktiske undervisningsforslag

Det flerspråklige perspektivet er viktig også i grunnskolens engelskundervisning. Her presenteres ti undervisningsforslag som kan brukes i klasserom der elevene har mange ulike morsmål. Oppleggene krever ikke spesiell språkkompetanse av læreren, ut over norsk og engelsk.

Publisert: 14.12.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Artikkel

Snakkes det kun engelsk i engelsktimer?

Språkforskere har undersøkt hvor mye engelsk og norsk det snakkes i engelsktimer på ungdomstrinnet – og hvor mye norsk det er behov for.

Publisert: 05.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik blir undervisinga i grammatikk betre

– Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien.

Publisert: 30.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel

Uttaleundervisning i verdensspråket engelsk

I læreplanen presenteres engelsk som et verdensspråk vi trenger i møte med mennesker fra andre land. Samtidig skal lærere sørge for at elevene bruker «sentrale mønstre for uttale». I en studie er videoopptak av engelsklæreres uttaleundervisning analysert sammen med et forslag til sentrale mønstre i engelskuttale.

Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Om å snakke norskengelsk

Læreplanen i engelsk er vag når det gjelder uttale, men siden kommunikasjon står sentralt i formålet for engelskfaget, kan man tenke seg at det viktigste er at uttalen er forståelig. En studie har undersøkt hva utlendinger synes om uttalen vår.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Artikkel

“It is good exercise….and it’s pretty exciting”

- Å skape engasjement og gode muntlige interaksjoner er noe av det vanskeligste! Det sier universitetslektor på ILS, Kaja Granum Skarpaas på spørmålet om hva studenter opplever som spesielt krevende i undervisning av språkfag i klasserommet.

Publisert: 03.09.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo