Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (4)
  • Skriving (4)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Strømman (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Magnhild Selås (1)
  • Åsmund H. Eikenes (1)
Fagartikkel

Kan ord treffe en spiker? Om å skrive — for å bli bedre til å handle

Det er fascinerende å se på yrkesutøvere som virkelig behersker sitt fag. Murere, tømrere, trailersjåfører og helsefagarbeidere er blant dem jeg har hatt glede av å studere.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra Yrke 3/2024
Kronikk

Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket

Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap

Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom

Denne artikkelen diskuterer ungdommers nye litterære praksiser med utgangspunkt i fritidsaktiviteter, og viser eksempler på hvordan denne praksisen gjennomsyrer klasserommet.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo