Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Blogg (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (12)
  • Språkvansker (12)
  • Barnehage (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsbloggen (2)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Kari-Anne B. Næss (2)
  • Aina Rødal (1)
  • Ane Hestmann Melle (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Karoline Hoff (1)
  • Linn Stokke Guttormsen (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Marianne Lind (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Ragnhild Rekve Heitmann (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Snorre A. Ostad (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Podcast

Podkast: Stamming — Når ordene sitter fast

Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Barns språkutvikling skjer ikke bare med ord

Å se likheten mellom grafiske mønstre eller begreper, kan fortelle om barnet har språkvansker.

Publisert: 09.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis

Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Artikkel

Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre

Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Lær barn som mangler talespråk sosiale ord!

Et av de største problemene barn uten talespråk har, er mangel på sosial kontakt med andre barn. Å bygge opp et ordforråd på sin kommunikasjonsform, det være seg med f.eks. tegn, symboler på Ipad, eller andre teknologiske hjelpemidler, er derfor viktig for disse barna

Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med disse bøkene er at barnet, med støtte fra den voksne, selv «leser» og forteller historien.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel

Naturlig småbarnsstotring eller begynnende stamming

Førskolebarn i 2–5-års alderen er i sin mest aktive utviklingsvekst, og de har ofte brudd i talen i mindre eller større grad. Det som kan karakteriseres som normal ikke-flytende tale, ofte kalt småbarnsstotring eller småbarnshakking går som oftest over av seg selv. Det kan imidlertid være vanskelig å skille normal småbarnsstotring fra begynnende stamming.

Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagartikkel

Fonologisk bevissthet og matematikkvansker

Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering).

Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo