Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser? Og hva er gode spesialpedagogiske tiltak for hjelpe dem? En forsker og en psykolog forsøker gir oss svar i årets siste episode av Det virker!

I femte episode av «Det virker!» snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser med psykolog Sissel Ingvaldsen i Statped og Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen.

Hør episoden nå:

Å ikke få ut et ord

Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). I dag går han på Natur videregående skole på Furuset og følger ordinær undervisning. Men livet har ikke alltid vært like enkelt. Han forteller om en vanskelig tid som liten.

Vetle Hellestveit (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD). Foto: Privat.

— Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke. Det preget store deler av livet mitt som liten. Jeg ble ertet på skolen og var veldig mye alene.

Han turte ikke engang å be lærerne om hjelp.

— Det å plutselig bare stoppe opp i en setning og ikke finne ordene, føles litt som om noen skyter deg med iskuler. Du fryser til is. Leppene blir tørre og du blir svett i pannen og på hendene, sier han.

Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?

Språk er kanskje en av de aller viktigste ferdighetene vi utvikler som barn. Det gjør oss i stand til å uttrykke ønsker, behov og følelser, og det er en forutsetning for sosial samhandling. I tillegg legger språk også grunnlaget for blant annet lese- og matematikkferdigheter.

I denne episoden får vi svar på alt vi lurer på om utviklingsmessige språkforstyrrelser:

  • Hva er egentlig utviklingsmessige språkforstyrrelser?
  • Hvorfor har man endret navn fra spesifikke språkvansker?
  • Hva er årsaken til at noen utvikler det?
  • Når er det vanlig å oppdage språkforstyrrelser hos barn?
  • Kan flerspråklighet skape språkforstyrrelser?
  • Hvordan går det videre i livet med de som har utviklingsmessige språkforstyrrelser?
  • Hvis man mistenker at et barn har språkforstyrrelser, hvordan går man da frem for å avklare eller kartlegge situasjonen?
  • Hva er gode spesialpedagogiske tiltak for barn med språkforstyrrelser?
  • Hva kan man gjøre som forelder?
  • Hva sier forskningen, går det an å trene opp språket til de som har alvorlige språkforstyrrelser?

Gjester i studio

  • Frøydis Morken, førsteamanuensis ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen.
  • Sissel Ingvaldsen, psykolog og jobber i avdeling språk/tale i Statped med barn og unge med språkforstyrrelser.

Innslag

Vetle Hellestveit.

Programleder og produsent:

Fredrik Solli Wandem, Kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.