Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (7)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (7)
  • Barnehage (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Språkvansker (2)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (5)
  • Lesesenteret (1)
  • Nynorsksenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (5)
  • Agnete Vaags (1)
  • Heidi Sandø (1)
Blogg

Naturen som språkarena – nokre tips

Mykje av den pedagogiske verksemda i barnehagen føregår enten ute i barnehagen eller på turar rundt omkring i nærmiljøet.

Publisert: 16.02.2021 Hentet fra Nynorsksenteret
Blogg

Obligatorisk kartlegging av barns språk før skolestart: Dilemmaer og mulige løsninger

De siste 10 årene tror jeg ingen temaer innenfor utdanning har hatt så steile fronter som diskusjonen om kartlegging. Spesielt gjelder det om vi skal gjøre såkalt universal screening av yngre barn, altså teste eller kartlegge alle barnehagebarn

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å sette ord på følelser

Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

Publisert: 08.08.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med disse bøkene er at barnet, med støtte fra den voksne, selv «leser» og forteller historien.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer

En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år.

Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert?

I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig?

Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo