Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Naturfag (6)
  • Engelsk (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Titan.uio.no (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Eivind Torgersen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Theresa Schilhab (1)
  • Unni Skoglund (1)
  • Yngve Vogt (1)
Artikkel

Programmering blir allemannseie i skolen

Databeregninger er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Youtube-videoer kan sprite opp fysikkundervisningen

Men elevene er strenge: De liker ikke videoer som ikke forklarer stoffet godt nok.

Publisert: 26.09.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Artikkel

Elever leker seg til kunnskap

Hvordan få barn og unge til å bli interessert i vitenskap? La dem leke, lage og kode, mener forskerne.

Publisert: 18.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Dansk — Artikkel

Hjælp forskerne: Hvordan får teknologi flere børn ud i naturen?

Et nyt projekt ser nærmere på børns brug af teknologi i naturen, og hvad de lærer af det. Og vi forskere har brug for din hjælp.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel

Teknologien utvider virkeligheten

Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Digital skolehverdag øker lærerens betydning

Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.

Publisert: 15.01.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo