Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (5)
  • Naturfag (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Arne Martin Larsen (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Elina S. B. Björnström (1)
  • Jan Höper (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Magne Olufsen (1)
  • Ole Anton Haugland (1)
  • Solveig Karlsen (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
Fagartikkel

Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag

Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område.

Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Om ikke læreren kjenner dyr og planter, hvem skal da fortelle barnehagebarna om naturen?

Kjenner du de norske artene albusnegl, fossekall og hestehov? Det gjorde ikke studentene på barnehagelærer-studiet.

Publisert: 29.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen - En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen

Denne pilotstudien viser at omlegging til ny utdanning ikke har medført særlige endringer i hvilke studenter som blir rekruttert til utdanningen. Masterstudentene har fått betydelig mer praksis i naturfaget sammenlignet med ALU-studentene, men masterutdanningen i naturfag har i liten grad klart å øke læringstrykk og faglig nivå i de første tre årene av studiet.

Publisert: 25.10.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 4/2017
Fagartikkel

Betydningen av å bruke fagbegreper - For elever, lærerstudenter og lærere

Nyere forskning viser hvordan aktiv og bevisst bruk av fagbegreper påvirker resonnering og læring — ikke bare fagbegreper som tilhører bestemte fag, men også fagbegreper om læring i fag. Dette ser man både blant elever i videregående skole, blant lærerstudenter i lærerutdanningen og blant lærere i etterutdanningssituasjoner. Betydningen av å bruke fagbegreper er viktig kompetanse både i skolen og i lærerutdanningen.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo