Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (6)
  • Naturfag (6)
  • Skriving (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Matematikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Nynorsksenteret (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Naturfagsenteret (1)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Agnete Vaags (1)
  • Charlotte Tvedte (1)
  • Gunnhildur Óskarsdóttir (1)
  • Hanne Egenæs Staurseth (1)
  • Heidi Sandø (1)
  • Jón Torfi Jónasson (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Torunn Hetland (1)
Podcast

PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense

− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Naturen som språkarena – nokre tips

Mykje av den pedagogiske verksemda i barnehagen føregår enten ute i barnehagen eller på turar rundt omkring i nærmiljøet.

Publisert: 16.02.2021 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagfellevurdert

Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi?

Denne artikkelen viser at også små fag  gir viktige bidrag til den helhetlige leseopplæringen.

Publisert: 28.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Artikkel

– La elevane lesa og skriva som forskarar

Lesing og skriving er meir enn lesing og skriving. Forskar Gard Ove Sørvik ynskjer at elevane i naturfag skal få lesa og skriva på faget sine premiss.

Publisert: 08.03.2016 Hentet fra Naturfagsenteret
Engelsk — Fagfellevurdert

Quiet pupils can be effective learners

Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene.

Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa (Vol. 11) 3/2015
Fagartikkel

ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk

- Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster?

Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo