Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)

Artikkelforfatter

  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Charlotte H. H. Hancock (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms

Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Vilje, men manglende handlingskraft - skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap

Det er mye som tyder på at både skoleeier og skoleledere kan utnytte ressursene til tospråklig fagopplæring langt bedre dersom dette arbeidet gis større prioritet i kommunen og på skolene.

Publisert: 10.06.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo