Artikkel Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien? Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever? Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Forskning og eksempler på integrering i lokalsamfunnet Hvordan skape gode inkluderende møteplasser og gjøre ulike idretts- og aktivitetstilbud mer tilgjengelige for alle? Forskningsprosjektet Cit-egration utforsker innovasjon i integrering i norske mangfoldige byer. Publisert: 17.09.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring