Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Engelsk (3)
  • Norsk (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Adam Wild (1)
  • Eva Thue Vold (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Lone Lønne Christiansen (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Svein-Erik Fjeld (1)
Fagartikkel

Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag

Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

FYR – samarbeid for bedre læring på yrkesfag

Alle elever i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene må få en opplæring i fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som de opplever som relevant i hverdagen og som er rettet mot framtidig yrkesliv. Videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram skal arbeide aktivt og systemisk for at dette blir realisert.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo