Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Morsmålsundervisning (2)
  • Norsk (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Hofslundsengen (1)
Artikkel

Minoritetsspråklige barn vil bli gode i norsk

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen.

Publisert: 25.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Minoritetsspråklige elever i skolen

Elever med en annen morsmålsbakgrunn enn norsk kalles minoritetsspråklige elever, men hva innebærer denne kategoriseringen av elevene? En konsekvens av kategoriseringen minoritetsspråklige elever kan være at lærerens forventninger til eleven blir lave, og at disse lave forventningene fører til at eleven klarer seg dårligere i skolen – en selvoppfyllende profeti.

Publisert: 20.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo