Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Norsk (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Aarlien (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Brit Kari Saunes (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Jens Egeland (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Fagfellevurdert

Arbeidsminnetrening – Overføringseffekt til matematikk- og leseferdigheter for barn med ADHD?

Vil trening av arbeidsminnet kunne brukes for å styrke matematikk- og leseferdigheter hos barn med ADHD?

Publisert: 18.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Fagartikkel

Minoritetsspråklige elever i skolen

Elever med en annen morsmålsbakgrunn enn norsk kalles minoritetsspråklige elever, men hva innebærer denne kategoriseringen av elevene? En konsekvens av kategoriseringen minoritetsspråklige elever kan være at lærerens forventninger til eleven blir lave, og at disse lave forventningene fører til at eleven klarer seg dårligere i skolen – en selvoppfyllende profeti.

Publisert: 20.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo