Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Norsk som andrespråk (8)
  • Engelsk (2)
  • Norsk (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)
  • Spesialpedagogikk (2)

Artikkelforfatter

  • Eva Thue Vold (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Ivar Morken (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Mia C. Heller (1)
  • Monica Dalen (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til

Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket.

Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Flere vil bli språklektor – stor interesse for å studere til lektor i språkfag

Søkningen til språkfag i lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektorstudenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Elever med senere start i engelsk: Lokalt handlingsrom og språkpolitisk gap

Engelsk er et kjernefag i norsk skole. Så hva skjer når ungdommer kommer til Norge med lite tidligere engelskopplæring, men likevel vurderes i engelsk etter samme kriterier som medelevene? En ny studie belyser en videregående skoles møte med et språkpolitisk hull.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet

En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

«I dine øyne er jeg fortapt»- Flerspråklig skriving i skolen

Innsikt i tidligere lese- og skriveerfaringer og fritidsskriving gjør det mulig å forstå og verdsette flere trekk i skrivingen til ungdommer som er kommet sent inn i norsk skole.

Publisert: 26.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere - I «spesialpedagogikkens grenseland»

I denne artikkelen blir det satt søkelys på to grupper som befinner seg i det artikkelforfatterne kaller «spesialpedagogikkens grenseland»: Utenlandsadopterte barn og unge og innvandrere. Begge gruppene kan betraktes som minoritetsgrupper, noe som innebærer en risiko for marginalisering i majoritetssamfunnet. I denne artikkelen vil vi prøve å belyse noen spesialpedagogiske dilemmaer knyttet til disse to gruppene.

Publisert: 19.03.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2015
Fagartikkel

Systematisk arbeid med ord og begreper i en flerkulturell skole

Det er en økende bevissthet og interesse for begrepsopplæring i skolen og konsekvensene et mangelfullt ordforråd kan ha for elevenes faglige utvikling. Denne artikkelen omhandler forskning som viser at ordforråd i barnehagealder kan predikere skolefaglige ferdigheter innenfor språk og lesing. Resultater fra undersøkelsen som presenteres her, viser at det er en signifikant korrelasjon mellom ordforråd og leseforståelse.

Publisert: 07.08.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo