Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Norsk (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nynorsksenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Torgeir Dimmen (1)
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

– Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av det samiske

Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske.

Publisert: 08.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Barn treng eventyr og myter

Tapar eventyr og myter mot meir moderne litteratur? Førstelektor Torgeir Haugen forklarer kvifor eventyr og myter er viktige for barn og unge.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg

Digital diskriminering

Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Fagartikkel

Lesetiltak i sommerferiene kan redusere sosiale forskjeller

Prinsippet om likeverdig opplæring for alle danner grunnlaget for det norske utdanningssystemet. Likevel har forskere og politikere gjentatte ganger pekt på forskjeller i skoleresultater relatert til sosiale forskjeller. En systematisk oversikt tyder på at det kan være mulig å redusere sosiale forskjeller i leseferdigheter i løpet av sommerferiene.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo