Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)
  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (12)
  • Høgskole og universitet (12)
  • Lærerutdanning (12)
  • Ny som lærer (12)
  • Barnehage (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • NOKUT (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • André Vågan (1)
  • Anette Lund (1)
  • Edel Karin Kvam (1)
  • Eli Lejonberg (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Inga Staal Jenset (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Liv Eide (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Svein Kyvik (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Trine Ørbæk (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter

Oppfølging av studenter ved en mentor har potensial i seg til å fremme studenters læring og utvikling. En mentorordning kan derfor være et viktig redskap for å videreutvikle utdanningskvalitet.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Artikkel

– Vi blir bedre forberedt på lærerjobben

Natali og Anwar er glade for at USN har tatt i bruk nye læringsmetoder på lærerutdanningene, der målet er å dempe «praksissjokket».

Publisert: 31.03.2023 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

Uklar nytte av bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene

Tilrettelegging for lærerstudentenes datainnsamling krever mye av skolene, men det finnes få rutiner for å dele og formidle resultatene, er et av funnene i ny rapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagfellevurdert

Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv

Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Artikkel

Hvordan undervises fremtidige lektorer?

Som en del av NOKUTs evaluering av lektorutdanningene har vi undersøkt hvordan underviserne som utdanner lektorstudentene jobber.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Fagfellevurdert

Ny praksisform i lærerutdanningen: Analysepraksis for forsknings- og profesjonsforberedelse

Det er et tilbakevendende tema at lærerutdanningen må være forankret i praksis i større grad, og at lærerstudenter fremhever nettopp praksiserfaringene som det mest verdifulle i studiene.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Fagartikkel

Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning

Begrepet forskningsbasert utdanning er uklart og blir tillagt ulikt meningsinnhold. Dermed er det også uklart hva man mener med at lærerutdanningen skal være forskningsbasert. Det er også et spørsmål hvor interessert lærerne er i å ha en mer forskningsbasert utdanning. Flertallet av nyutdannede lærere etterlyser i stedet en mer praktisk orientert utdanning.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo