Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (10)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (10)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • forskning.no (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • NOKUT (1)
  • Nynorsksenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Frank Rafaelsen (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Henrik Skaug Sætra (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Sara Myhr Sønmez (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Torgeir Dimmen (1)
Blogg

Vennskap og maskulinitet på østkanten i Oslo

Ordet «utlending» har blitt en samlende identitetsmarkør blant minoritetsungdom på østkanten i Oslo. Samhold og inkludering, men også ekskludering, hverdagsrasisme og stigmatisering er stikkord for Sara Myhr Sönmez' masteroppgave.

Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb

Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Nye artikler: Fattigdom har ikke bare negativ innvirkning hvilken kunnskap barn entrer skolen med, men også på læringstakten i skolen

I fire år har jeg vært heldig å være medansvarlig for en undersøkelse som følger ca 300 barn av rombefolkningen i Romania. Vi sammenligner utviklingen til disse barna med en stor gruppe rumenske barn uten rombakgrunn (studien er fiansiert av EEA midler fra forskningsrådet). Rom er den største minoriteten i Europa, og utgjør ca 3-6 % av befolkningen i Romania. Dessverre har historien til Rom vært preget av marginalisering, diskriminering, fattigdom og et lav skolefullføring.

Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Et forsvar for det uperfekte

Rundt påske stiftet jeg bekjentskap med begrepet sherpaforeldre. Ett nytt tilskudd i en lang rekke økenavn på foreldre som vaker rundt i den norske offentligheten. Hvem trenger egentlig flere slike?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Når vi vokser opp med maskiner

Det skjer noe med oss mennesker når vi ikke lenger omgås andre mennesker. Når barna våre får sosiale roboter og virtuelle venner mister de viktig sosial trening. Våre eldre får myke robotdyr som roer dem ned, fordi vi reagerer på disse som om de er levende. Når vi vet at slike verktøy er effektive fordi de lurer oss, er vi da komfortable med å bruke dem?

Publisert: 18.09.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg

Hvordan kan vi støtte barn i å finne sin identitet?

I disse dager er regnbueflagget heist på mange kommunale flaggstenger. For Kari Stamland Gusfre ble det ekstra viktig etter å ha lest en Facebookoppdatering fra en familie i sitt nærmiljø.

Publisert: 29.06.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Digital diskriminering

Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo