Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (11)
  • Oppvekst og levekår (11)
  • Psykisk helse (7)
  • Spesialundervisning (4)
  • Autisme (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgrep (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NTNU (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Camilla Rød Selmer (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Monica Vedvik (1)
  • Randi Merete Solhaug (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Tyra Kristiansen Stave (1)
Fagfellevurdert

Diagnosehistorien til kvinner med ADHD: «Det viste seg å være ADHD, ikke angst eller utbrenthet»

Det blir påpekt at diagnosekriteriene og den dominerende forståelsen av ADHD i hovedsak tar utgangspunkt i symptombildet slik det kommer til uttrykk hos menn.

Publisert: 04.11.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 4/2024
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Podcast

Hva er egentlig Tourettes syndrom?

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel

– Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen

De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Hvorfor går lærevansker og ADHD i arv? Nytt prosjekt kobler genetiske data til hjemmemiljø og elevenes læring, for å bedre forstå dette

Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet.

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter

Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast

Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Artikkel

Når også foreldrene har ADHD

– Som å se på 20 tv-kanaler samtidig, sier en mor med ADHD. Når både foreldre og barn i samme familie har ADHD, blir hverdagen ekstra krevende.

Publisert: 31.05.2016 Hentet fra NTNU
Artikkel

ADHD-diagnoser kan skjule overgrep

Atferdsdiagnoser som ADHD hos barn kan skjule at de egentlig er utsatt for vold og seksuelle overgrep.

Publisert: 11.02.2013 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo