Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Forskning og metode (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Læreplaner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Laura Hultberg (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marianne Sjo Rossland (1)
  • Ola Erstad (1)
  • Yngve Heiret (1)
Fagfellevurdert

Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020

I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag?

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning

Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring?

Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Artikkel

─ Skulen skal vera ein stad der elevane kan veksa og finna ut kven dei er

Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand

Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo