Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Motivasjon (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Psykisk helse (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Skolevegring (2)
  • Studieforberedende (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (2)
  • Søkelys på arbeidslivet (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Evi Schmid (2)
  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Geir Møller (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Knut Røed (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Nils Breilid (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene

Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav

Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert

Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv?

Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter.

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo