Fagfellevurdert Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring? Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagartikkel Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer Norske ungdommer fra hele landet og på tvers av sosial tilhørighet peker på Greta Thunberg som forbilde og inspirasjonskilde for klimaengasjement. Publisert: 16.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Podkast: Hvorfor rammes så mange unge av klimaangst? Hva er klimaangst? Og hva gjør at særlig unge mennesker rammes? For Mia Chamberlain slapp angsten taket da hun engasjerte seg i klimasaken. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener at klimaangst i stor grad dreier seg om en berettiget frykt. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo