Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Lek (12)
  • Oppvekst og levekår (12)
  • Barnehage (4)
  • Barnetrinn (3)
  • Overgangsfaser (3)
  • Atferd (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Barn (1)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Videnskab.dk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Annbjørg Håøy (1)
  • Anne Schjelderup (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Camilla M.M. Worren (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Gunilla Eide Isaksen (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Ragnhild Røe Norderhus (1)
  • Theresa Schilhab (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Lek i skolen – en bedre måte å lære på

Vi har utfordringer i norske skoler, både med faglige resultater, tilfeller av vold og psykisk helse. Kan noe av forklaringen være for dårlige rammevilkår for de yngste elevene?

Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Artikkel

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel

– Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek

Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen

Hvordan beskriver folk i ulike aldre sine minner om lekemuligheter, lekemiljø og lekekamerater slik de husker det fra sin egen barndom. Har leken endret seg over generasjoner, og tror de voksne at barn i dag leker mindre enn barn gjorde før?

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Barn (Vol. 39) 1/2021
Artikkel

Overbeskyttende voksne kan skade barna

Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet?

Publisert: 21.06.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing

Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager.

Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Dansk — Artikkel

Svært for børn at oversætte fra skærm til virkelighed

Børn i dag bruger meget af deres fritid foran skærmen og mindre på ophold udendørs. Det kan få konsekvenser for deres viden om verden, skriver forsker.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo