Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (10)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Samspill og relasjoner (10)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnehage (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Barn (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Audun Fladmoe (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Karen Marie Moland (1)
  • Mariann Enoksen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Merete O. Karlsen (1)
  • Per Tronsmo (1)
  • Svein Harald Milde (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Åse Røthing (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Artikkel

Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge

I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Unge vet ikke hva de skal gjøre når venner radikaliseres

Norske ungdommer er usikre på hvor de skal henvende seg når de bekymrer seg for venners radikalisering, ifølge ny rapport om ungdom og ekstremisme.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen»

Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel

Guttas Campus – et skreddersydd tilbud til gutter i ungdomsskolen

Gutter i ungdomsskolen får to uker med intensiv læringscamp i sommerferien. Deretter oppfølging på mentorsentre i halvannet år. Slik får de en mulighet til å til å lykkes bedre faglig og sosialt.

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel

Når forsøk på inkludering blir ekskludering

Det er en generell antakelse at skolen har et særansvar i å forebygge radikalisering av unge mennesker, uten at man vet sikkert om slike tiltak virker. Det kan hende skolens viktigste bidrag heller må være å forebygge terrorfrykt.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Ubehag – en ressurs for kritisk og inkluderende undervisning

Ubehag er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Ubehag er først og fremst nettopp ubehagelig. Men ubehaget kan også være en ressurs i arbeidet med kritisk tenkning og inkluderende undervisning, for lærere og alle som underviser. Ved å undersøke ubehaget framfor å rømme fra det kan vi forstå mer av våre egne forståelsesmåter og forestillinger og av hva som skaper ubehag.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel

Sosial bakgrunn og fattigdom påvirker barns læring

Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.

Publisert: 15.01.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo