Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Organisering (3)
  • Motivasjon (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Eva Simonsen (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
Artikkel

«Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring

Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Kronikk

Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet

Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper.

Publisert: 15.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Artikkel

Debatt: Skoleferie og skoleforskning

Debatten om organisering av skoleåret har pågått den siste uken, og KSU har bidratt med et forskningsmessig blikk i diskusjonen.

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo