Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (6)
  • Ungdomstrinn (6)
  • Motivasjon (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Anne Hege Strand (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Hanne Alterhaug (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Marianne Svarstad (1)
  • Siv Merete Kjenes Arnesen (1)
  • Solvejg Jobst (1)
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen

Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning

Ungdomstrinnet har i lang tid hatt en utfordring med å fremstå som meningsfullt og stimulerende for mange ungdommer. Det blir etterlyst en sterkere sammenheng mellom skolefaglige aktiviteter og ungdommenes egne interesser.

Publisert: 20.03.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes

Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen?

Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagfellevurdert

Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra?

Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo