Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Autisme (3)
  • Organisering (3)
  • Barnehage (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • May Lise Kismul (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Ramona Hofsøy (1)
Fagartikkel

«Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden»

Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Fagartikkel

Basebarnehager og stress hos barn

Det er en kjent sak at barnehager med høyt sykefravær, utskiftning og ustabil bemanningssituasjon sliter på barn og voksne. Forfatteren av denne artikkelen mener at basebarnehagenes størrelse og organiseringsform ytterligere kan bidra til stressbelastninger for dem som har sitt daglige virke der. Dette gjelder i særlig grad barn som sliter med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.

Publisert: 02.09.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo