Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Organisering (5)
  • Skoleutvikling (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Tronsmo (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
Artikkel

– Læreplanverket har på mange måter landet helt greit

– Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Norsklærere etter fagfornyelsen: Usikre på innholdet i faget

Læreplanen i norsk sier lite om hvilke kunnskaper elevene skal få. På sitt beste gir det stort pedagogisk handlingsrom for lærerne, på sitt verste kan det gi mange ulike norskfag, ifølge forsker.

Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert

Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo