Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Organisering (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Motivasjon (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Anne Lindblom (1)
  • Børge Baklien (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Miranda Thurston (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Kronikk

Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen

Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære.

Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Podcast

Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing?

Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse

En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo