Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (7)

Artikkeltema

  • Organisering (7)
  • Skoleutvikling (7)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Digitalisering (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Nord Universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Marit Valle (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kristoffer Melheim (1)
  • Marit Mellingen (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Rose Martin (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
Kronikk

Framtidens lærerutdanning

Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst

KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet.

Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge

DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har.

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er Sogn og Fjordane eit paradoks?

Det er ikkje noko mystisk i at elevane frå Sogn og Fjordane gjer det godt. Det som er spesielt for fylket er at det framleis har mange nærmiljøskular som gir kvalitet.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo