Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Organisering (10)
  • Skoleutvikling (3)
  • Bygg og arkitektur (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læreplaner (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (10)

Artikkelforfatter

  • Eirik J. Irgens (1)
  • Even Igland Diesen (1)
  • Ida Rambæk (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Kathrine Nitter (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Steinar Brandslet (1)
Artikkel

Forskere anbefaler: Sånn bør framtidas skoler bli

Vi må tenke mer på samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og ulike former for læringsarbeid når vi planlegger nye skoler, konkluderer forskere.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Derfor velger kommuner å kjøpe private tjenester

Noen kommuner velger å legge tjenestene sine ut på anbud. Men hovedgrunnen er ikke nødvendigvis å spare penger.

Publisert: 03.02.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast

Hvordan står det til med statusen til læreryrket, og hvilken status bør læreryrket ha?

I podcasten «Lærersnakk» diskuterer praksisfeltet og forskere dagsaktuell tematikk fra skolen.

Publisert: 14.03.2024 Hentet fra NTNU
Artikkel

Er det tradisjonelle klasserommet på vei ut?

Forskere jakter på det perfekte læringsmiljø. Kanskje må klasserommet vike for andre løsninger.

Publisert: 19.12.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert

Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.

Publisert: 13.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Kronikk

– Nynorsk bør være valgfag

Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen.

Publisert: 30.05.2018 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Partssamarbeid om skoleutvikling

Hvilke muligheter/hvilket potensial gir den nordiske samarbeidsmodellen i arbeidslivet til samarbeid mellom skoleledere og tillitsvalgte om skoleutvikling?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

- Skolesystemet gir A- og B-skoler

Markedsrettingen i Oslo-skolen forsterker sosiale og etniske forskjeller, ifølge fersk doktorgradsavhandling.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo