Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Organisering (12)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (12)

Artikkelforfatter

  • Heidi Ertzeid (3)
  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Anniken Fleisje (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Sonja Balci (1)
Artikkel

Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norske foreldre åpne for skolemat og skoleuniform

Mange foreldre er villige til å betale for skolemat, viser ny rapport.

Publisert: 23.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdomslivet på bygda og i byene er overraskende likt

Det er små forskjeller mellom ungdomslivet i distriktene og i sentrale strøk, ifølge nye tall fra Ungdata-undersøkelsen.

Publisert: 15.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet

Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Gir mer juss en mer rettferdig skole?

Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Partnerskap mellom lærer og bibliotekar

Ny doktorgrad kan danne grunnlag for samarbeid mellom lærer- og bibliotekarstudenter.

Publisert: 05.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Implementering er oversettelsesarbeid

Ny doktorgrad ser på hvordan rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen skjer og hvordan implementeringen av ny forskrift og retningslinjer for utdanningsprogrammet blir opplevd av aktørene.

Publisert: 14.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene

Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen.

Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Vær obs på disse formene for mobbing

Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo