Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Organisering (6)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Atferd (1)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (6)

Artikkelforfatter

  • Anne Lindblom (1)
  • Bodil Svendsen (1)
  • Camilla Porsanger (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Marit Mjøs (1)
  • Mette Meidell (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Nils Kaland (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør

Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom.

Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn

Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen?

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis

Artikkelen omtaler et innovasjonsprosjekt med formål å utforske og etablere nye innovative samarbeidsformer mellom PP-tjenesten og barnehage/skole for å utvikle kompetanse for inkluderende praksis.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo