Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (17)

Artikkeltema

  • Organisering (17)
  • Skoleutvikling (7)
  • Arbeidsvilkår (4)
  • Digitalisering (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Barnehage (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (9)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Amanda Iselin Olesen Andersen (1)
  • Ane Bergset Mandal (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Anne Marit Valle (1)
  • Bjørn Bolstad (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Gunnhild Johnsen Hjetland (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kristoffer Melheim (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Maja Sandmo Grip (1)
  • Marianne Tevik Singstad (1)
  • Marit Mellingen (1)
  • Markus Lindholm (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Rose Martin (1)
  • Stine Ekornes (1)
  • Tor Midtbø (1)
  • Turi Reiten Finserås (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
  • Øystein Gilje (1)
Kronikk

Framtidens lærerutdanning

Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk

Kunnskaps­ministeren feier mobilen under teppet

DEBATT: Mobilfrie skoler kan fort bli en politisk hvilepute der ansvaret for å håndtere barn og ungdoms mobilbruk skyves bort fra fellesskapet og over på foreldrene, skriver innleggsforfatterne.

Publisert: 25.01.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen

Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære.

Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Kan læring bli bedre med både ark og app?

KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst

KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet.

Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet

Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper.

Publisert: 15.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Kronikk

Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge

DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har.

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!

KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging?

Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Urettferdig sensur på eksamen

KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen

Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det handler om å ta barn på alvor

DEBATT: Barnehagelærere må være vennlige filosofer, ikke lærere.

Publisert: 10.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

– Nynorsk bør være valgfag

Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen.

Publisert: 30.05.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Binding av lærartid og elevresultat

KS har ikkje gitt opp ambisjonane om å binda meir av arbeidstida til lærarane, ut frå ein argumentasjon om at elevane vil læra meir på denne måten. Men det kan bli ei utfordring å dokumentera ein samanheng mellom meir bunden arbeidstid og læringsresultat. Det KS har lagt fram til no, er ikkje godt nok.

Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Kronikk

Er Sogn og Fjordane eit paradoks?

Det er ikkje noko mystisk i at elevane frå Sogn og Fjordane gjer det godt. Det som er spesielt for fylket er at det framleis har mange nærmiljøskular som gir kvalitet.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo