Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • Organisering (2)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • NOKUT (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Fleisje (1)
  • Erik Bulie (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Samarbeid med skoler ga bedre lærerutdanning

Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nyutdannede PPU-studenter som får seg lærerjobb, ønsker å bli i yrket

En fersk rapport fra NOKUT viser at flertallet av de som jobber i skolen, opplever mestring i jobben sin og ønsker å fortsette i læreryrket.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel

Sammen om god praksisopplæring

Kvalitet i lærerutdanningene er et aktuelt tema som det blir skrevet mye om. Men et tema som likevel sjelden blir berørt, er det relasjonelle grunnlaget mellom lærerutdanning og praksisskole. Det kan være fordi vi har vært vant til å se dette forholdet som en selvfølge. Men et godt praksissamarbeid i lærerutdanningene kommer ikke av seg selv – det krever en målrettet innsats der grunnleggende oppfatninger om forholdet mellom teori og praksis blir stilt på prøve.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo