Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Kristin Fedje Fredriksen (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
Artikkel

Studentklinikk gjør nyutdannede spesialpedagoger bedre rustet for yrkeslivet

– Stemningen i studentklinikken og den pulserende aktiviteten som foregår når studentene er her i praksis når brukerne er kommet, gjenspeiler min visjon, sier studiedekan ved UiO.

Publisert: 06.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang

Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start?

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer

I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta.

Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo