Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (6)
  • Samspill og relasjoner (6)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Erik Bulie (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen

Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år

– Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Sammen om god praksisopplæring

Kvalitet i lærerutdanningene er et aktuelt tema som det blir skrevet mye om. Men et tema som likevel sjelden blir berørt, er det relasjonelle grunnlaget mellom lærerutdanning og praksisskole. Det kan være fordi vi har vært vant til å se dette forholdet som en selvfølge. Men et godt praksissamarbeid i lærerutdanningene kommer ikke av seg selv – det krever en målrettet innsats der grunnleggende oppfatninger om forholdet mellom teori og praksis blir stilt på prøve.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo