Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (6)
  • Studieforberedende (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Motivasjon (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • NOKUT (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Arly Hauge (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Petra Røise (1)
  • Siri Anette Nordby (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Vigdis Alver (1)
Kronikk

Tiendeklassinger er for dårlig for­beredt til å velge videregående skole

KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen.

Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Podcast

Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene?

Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette?

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg

Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning

Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Fagartikkel

Ny opplæringsmodell skal gi flere unge en varig plass i arbeidslivet

Mange unge med nedsatt funksjonsevne står i dag uten arbeid etter endt videregående utdanning. Denne artikkelen beskriver hvordan man i Vest-Agder fylkeskommune har implementert en opplæringsmodell der man allerede i starten av opplæringen lager en plan for hvor ungdommen skal arbeide etter fullført skoleløp.

Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo