Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Overgangsfaser (5)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Petra Røise (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Sigurd Aukland (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Kronikk

Tiendeklassinger er for dårlig for­beredt til å velge videregående skole

KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen.

Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen

Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er lærerne rustet til å møte fremtiden?

Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover.

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

For liten til å sitte stille?

Overgangen til skolebenken er stor. Særlig de yngste guttene kan bli sittende igjen med en feilaktig ADHD-diagnose.

Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk

Faren for skoletvang for femåringene

Krefter vil at femåringene skal få et mer skolepreget tilbud. Noen vil til og med ha femåringen inn på skolen og inn i klasseværelset. Denne kampen viser at noen enten ikke vet hvordan femåringene lærer, eller de har klare ideologiske motiv, mener kronikkforfatteren.

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo