Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (11)
  • Pedagogiske program (11)
  • Barnehage (3)
  • Internasjonal forskning (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NOVA (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (3)
  • Anders Bakken (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Inger Ulleberg (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Ingvil Øien (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kari Sjøhelle Jevne (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.

Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Artikkel

Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet

Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’

Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters).

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education

Interprofesjonell utdanning er et komplekst og sammensatt felt. Studenter fra ulike profesjonsutdanninger møtes for å utvikle en gjensidig forståelse av hvordan de kan samarbeide i sine framtidige profesjonelle sammenhenger.

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 1/2021
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Lærerrommet: Lærere + forskning = sant ?

Hvordan skal lærere bruke ny forskning i møte med en helt vanlig klasse? Eller er det bedre å lene seg på erfaring og magefølelse?

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo