Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (12)
  • Praktiske og estetiske fag (12)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Læreplaner (4)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Ilmi Willbergh (2)
  • Ole Kristian Herwell (2)
  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anette Lund (1)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Borghild Brekke (1)
  • Geir Gran (1)
  • Helene Illeris (1)
  • Jon Helge Sætre (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Lisbet Skregelid (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Thor Bjørn Neby (1)
  • Tone Ophus (1)
Fagfellevurdert

«Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst

Artikkelen utforsker lærerstudenters erfaringer fra en kunstutstilling som en del av deres grunnskolelærerutdannelse, arrangert av den kulturelle skolesekken (DKS). Artikkelen argumenterer for viktigheten av at lærerstudenter får førstehåndserfaring med kunst for å kunne bidra effektivt i samarbeidet med DKS og fremme kunstbaserte undervisningsformer.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2024
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Artikkel

Millioner til forskning på musikklærerutdanning

Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel

Lærarstudentar med kulturelle skulesekkar

Den kulturelle skolesekken (DKS) har vorte ein del av studiet for lærarstudentar på Notodden. Fire DKS-produksjonar skal innom campus i skuleåret 2022/2023.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene

Denne artikkelen undersøker hva slags forståelse lærerutdannere og lærerstudenter har av estetiske arbeidsformer i undervisningen i lærerutdanningene.

Publisert: 11.10.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol 3) 1/2017
Artikkel

Hva er musikk godt for?

De ønsker å utfordre stereotype oppfatninger og øke refleksjonen rundt musikkens antatte virkninger.

Publisert: 04.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk

Hva slags kompetanse har musikklærerne i grunnskolen og hva vektlegger de i undervisningen? Denne undersøkelsen har sett på kompetansen og valg av undervisningsinnhold hos 135 lærere på tredje, sjette og niende trinn.

Publisert: 11.10.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo