Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (1)
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Artikkel

Etiske dilemma ved læringsanalyse

Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge?

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Når barnet blir gjort til studieobjekt

Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker.

Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo